M.i.
służą do przybliżonego rozwiązywania układów równań. Rozwiązanie
otrzymuje się w wyniku pewnego postępowania sekwencyjnego, przy czym w
każdym jego kroku uzyskuje się przybliżenie szukanego rozwiązania.
Punktem wyjścia jest odgadnięte pierwsze przybliżenie niewiadomych H,
np. H1 … Hn które można zapisać jako wektor «H«(0). Pierwszy krok algorytmu prowadzi do nowego wektora «H»(1).Po k krokach otrzymuje się wektor «H»(k) i następny krok prowadzi do «H»(k+1). Aby iteracja miała sens, proces musi być zbieżny, to znaczy kolejne wyrazy ciągu «H»(k)
muszą zdążać do ścisłego rozwiązania wyjściowego układu równań, gdy k
zdąża do nieskończoności. Do m.i. należą: → schemat jawny, → schemat
uwikłany, → Cranka-Nicholsona schemat, → Jacobiego metoda, →
Gaussa-Seidela metoda, → metoda zmiennych kierunków.[MR]
Literatura
http://hektor.umcs.lublin.pl/~beatas/met_iter.pdf
Przykłady:
Metoda Jacobiego
W metodzie tej układ równań liniowych:A11X1 + A12X2 +...+ A1nXn = B1
A21X1 + A22X2 +...+ A2nXn = B2
Am1X1 + Am2X2 +...+ AmnXn = Bm
lub w postaci macierzowej
A x = b
Przekształcić należy do postaci:
X1 = G1 + H11X1 + H12X2 +...+ H1nXn
X2 = G2 + H21X1 + H22X2 +...+ H2nXn
Xn = Gn + Hn1X1 + Hn2X2 +...+ HnnXn
lub w notacji macierzowej
x = g + H x
gdzie:

Metoda Gaussa - Seidela
Metoda ta różni się od metody Jacobiego jedynie innym sposobem wyznaczania wektora x(k). Element xk1 wyznacza się tak samo, jak w metodzie Jacobiego, pozostałe zaś elementy wektora x(k)oblicza się korzystając zarówno z wartości wektora x(k-1), jak i z wyznaczonych już elemtów wektora x(k).Wektor x(k) wyznacza się w oparciu o wyrażenie

Przykłady
Przykład 1
Układ równań:
4X1 - x2 - x3 + 0 = 1
-X1 + 4X2 + X3 - X4 = 2
-X1 + 0X2 + 4X3 - x4 = 0
0X1 - X2 - X3 + 4X4 = 1
x2 = 0,5
KROK 2
-X1 + 4X2 + X3 - X4 = 2
-X1 + 0X2 + 4X3 - x4 = 0
0X1 - X2 - X3 + 4X4 = 1
Rozwiązanie metodą Jacobiego:
KROK 1- x1 = 0,25
- x1 = 0,375
Rozwiązanie metodą Gaussa - Seidela:
KROK 1- x1 = 0,25
- x1 = 0,40625
Wynik
- x1 = 0,5
- x2 = 0,75
- x3 = 0,25
- x4 = 0,5
Przykład 2
Układ równań:
X1 + 0,5X2 + X3 + 0,2X4 = 5,2
0,1X1 + 3X2 + 0,2X3 + 0,4X4 = 7,1
0,3X1 + X2 + 2X3 + 2X3 + X4 = 9,3
X1 + 0,5X2 + 0,2X3 + 3X4 = 5,6
Rozwiązanie:
x3 = 0
x4 = 0,25
x2 = 0,625
x3 = 0,125
x4 = 0,375
x2 = 0,5625
x3 = 0,0625
x4 =0 ,40625
x2 = 0,70312
x3 = 0,20312
x4 = 0,47656
0,1X1 + 3X2 + 0,2X3 + 0,4X4 = 7,1
0,3X1 + X2 + 2X3 + 2X3 + X4 = 9,3
X1 + 0,5X2 + 0,2X3 + 3X4 = 5,6
Rozwiązanie:
- x1 = 1
- x2 = 2
- x3 = 3
- x4 = 1
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz